Patina

11. srpna 2006 v 22:52 | Richard Topalov |  Pracovní postupy textem i obrazem
Patina --- opotřebování
Toto je postup na vytváření patiny z mých předchozích stránek.Dnes již dělám i jiné postupy na vytvoření patiny např. filtry a wash.Pečlivě pročtěte tyto stránky a vyberte si to co je vám nejbližší a co vám nejvíce vyhovuje.

Použitý materiál: hnědá vodová barva, olejová barva UMBRA PÁLENÁ, plochý štětec , barva kovu /chróm/ , suchá hlína , jemný písek, vatové tyčinky do uší

Modely vytvořené a upravené jakoby zrovna vyjely z továrny určitě mají také své kouzlo , ale kdo dělá dioráma tak moc dobře ví že bez patiny to nejde.

Co to ta patina vlastně je?Je to vytvoření opotřebování modelu.Ať už zaprášení , zablácení , stopy po střelách atd.

Způsobů jak vytvořit patinu je dle mého názoru tolik kolik je nás modelářů .Každý by mohl přijít se svou troškou do mlýna.A budu jen rád , když se někdo z vás čtenářů těchto stránek ozve se svou radou pro ostatní.Potřebujete takový materiál , který věrně napodobí prostředí , ve kterém se model pohybuje.

Například pokud budete vytvářet tank Panzer IV , který se používal v Rusku v období ,kdy se na obrněná vozidla WEHRMACHTU běžně používala německá žlutá a maskování tmavě zelenou s červenou hnědou pak můžete místo standardního maskování vytvořit své vlastní. Posádky těchto tanků často dostávaly na frontu tanky jen se základním zbarvením v tomto případě tmavě žlutá. A proto v jarních měsících , kdy chvíli pršelo a chvíli zas svítilo slunce často , jen pomazaly tank místo nátěru mokrým bahnem , ten pak uschnul a spadl.Co vám brání k vytvoření této varianty?NIC !Suchou hlínu , kterou jste si venku někde nabrali do sklenky teď náležitě využijete .Rozmělněte hlínu v prstech na jemnou a pak ji vsypte do zředěného disperzního lepidla / HERKULES je ideální/ a promíchejte , hustotu si určíte sami.Můžete přidat barvu k dobarvení nejlépe opět vodovou .Pak jen natřít podle fotografií na model.

Úpravy modelů - Patina 2 část "Suchý štětec"

Materiál: plochý neroztřepený štětec , emailová barva, olejová !NE akrylová!

Další možností jak udělat pěkné bojové opotřebení je zesvětlování metodou suchého štětce tato metoda je asi nejlepší , ale myslím si ,že taky nejtěžší .

Pustíme se do toho: Suchý štětec Co to znamená?

V tomto to vše vězí .Potřebujete vytvořit opotřebení , které vzniká používáním věcí, aut , šatstva no prostě všeho co se dá zničit.Nejznámější forma opotřebení pro nás je vyblednutí barev materiálu.Určitě všichni víte jak vypadá např. barevná košile , kterou jste právě koupili , má krásné syté a jasné barvy.Zkuste se na tutéž košili podívat za rok po nespočetném vyprání a používaní .Jaká je ?V nejlepším případě je jen vybledlá , barvy ztratily lesk a jas.V tom horším případě je i roztrhaná a možná zalátovaná.Začnete ji nosit jen k nějaké práci , kde by jste se mohli ušpinit.Tak nějak si musíte představit vždy tu věc , kterou budete chtít patinovat. To proto , aby jste neudělali nesmysl .Musíte si předem uvědomit v jakém prostředí se tato daná věc nacházela a jakým způsobem se mohla poškodit.
Pár takových bodů , kterých by jste si měli všimnout na začátku:
Z jakého materiálu je model v reálu!! Např.nesmíte odřít dřevěnou věc na kov!!!!!

Nezapomeňte i věci , které byly jen připevněny /hever na tanku/ na vozidle zanechají stopy.

Pozor na nerezové materiály !!!! NEREZAVÍ!!!!!

V prašném prostředí bude velmi málo lesklých ploch !!!

Dokončete model i s obtisky! A pak se dejte do patinování!

A nakonec :Zesvětlovat s mírou všeho moc škodí ! Model pak vypadá nevěrohodně!!!

Pro začátek si naberete trochu bílé / humbrol, revell/ barvy do misky a necháte trochu zaschnout , pak štětcem naberete této zaschlé barvy a vytíráte do papíru tak dlouho až začne vynechávat .To je ten čas kdy můžete začít zesvětlovat plochy.Vždy jedním směrem potíráte vyvýšeniny na modelu /hrany , kola , madla atd.../.Pozor na tmavé podklady nesmíte to přehnat je to pak nereálné. Zesvětlovat můžete samozřejmě jinou barvou tzn. tím odstínem , kterým je natřený základ modelu.

TIP: Často byly kovové části aut , tanků odřené až na kov .Můžete použít barvu /kovu/ chrom .Vatovou tyčinkou přejedete jemně hrany na modelu to vypadá efektně.

Zašpinění modelu
Materiál:suchá hlína,jemný písek,suché křídy různých barev, sádra , vodovky

Docela zajímavé téma,myslím si že zašpinit kvalitně a hlavně realisticky model je hlavně na našich smyslových orgánech - očích.Je to o tom , že se vypravíte ven vezmete si foťák a odkoukáte to ze skutečnosti. Když už budete vědět , kde zablátit nebo zaprášit auto, tank atd. použijete materiál , který by tak nejvíc odpovídal skutečnosti.
Hlína je vděčný materiál , krásně s ní jde špinit modely a pak ještě hezky stínovat pomocí suché křídy.Hlínu můžete smíchat s zředěným lepidlem Herkules a vytvořit si tak skvělé bláto , za které by jste museli v obchodě s modelářskými potř. platit. Pokud chcete můžete ji použít i jako suchou , opět model potřete zředěným lepidlem a pak jen posypete .Podobně můžete toto praktikovat s pískem .Avšak pozor na velikost zrnek!Musíte si sehnat jemný písek. Samozřejmě můžete tyto materiály libovolně míchat.
Suché křídy Jsou skvělé ke stínování modelu i jeho okolí .Taky se dají použít k tomu , aby se model neleskl.
Sádra Pokud potřebujete nějaký barevný odstín křídy , který se nedá koupit je tady řešení: rozmíchejte sádru a do ní si dejte odstín vodové barvy , kterou budete potřebovat.Nezapomeňte , že po uschnutí vám sádra dost vybledne , proto musíte dát do sádry větší množství barvy.Po uschnutí už jen nastrouhat nožem nebo smirkovým papírem a máte nádherný posypový materiál.

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 marcin marcin | E-mail | 23. února 2007 v 12:14 | Reagovat

ja bych vedel jak ziskat ten jemny pisek

2 lama lama | 25. února 2008 v 12:53 | Reagovat

V galerii www.diorama.wz.cz je diorama tanku Merkava (1:35),mohl bych se zeptat jak docílit toho aby byl tank takhle "špinavý"??

3 Martin Martin | 8. listopadu 2011 v 16:31 | Reagovat

mě se na zaprášení osvědčil i pískovec; kámen stačí například nožem oškrabat, smíchat s vodou s trochou herkulesu a nanést..na vozidle mi to pak příde celkem realistické