Překlad do češtiny Oreznutí M.Jimmenes

1. července 2006 v 12:42 | Richard |  Pracovní postupy textem i obrazem
Zdroj internet JIMENES Překlad Michal
HOREČKA ODPRÝSKANÉ BARVY
Dnes již každý středně zdatný modelář cítí nutnost upravit svůj model podle skutečného vozidla
tj. s mnoha barevnými oprýskanými místy způsobenými provozem ,které jsou rozmístěny po celém povrchu daného objektu modelářova zájmu. A tyto malé efekty se často mění v nelítostné křižácké tažení s nekonečnými konci aby se později změnily v reálně oprýskaný tank v oprýskaném okolí.

A většinu času potom modelář přemýšlí a zjišťuje jakou barvu použít, co a jak zformovat, kopírovat nebo kam který efekt umístit.Toto je hlavním klíčem k dokonalé reprodukci efektu odřené nebo odštípnuté barvy,přesně tak jak má na vozidle být.Barvy jednotlivých štěpin jsou jako letokruhy stromu, skrz které můžeme získat informaci jak to které obrněné vozidlo či dopravní prostředek postupovalo kudy jelo atd.Nemůžeme umístit rezavě nabarvenou štěpinu na operační poklopy tanku Sherman,protože je běžně používala celá posádka a v reálu by se na nich těžko nějaká větší rez usadila.Podobně nemůžeme barvit ani M 113 protože jeho aluminiový povrch nerezaví.

Vyštípnutý lak vždy přesahuje zrezivělý nebo opotřebený povrch.Odřená nebo poškrábaná barva se může vyskytovat v hojném počtu i na různých vodících lištách a plochách,jako nevelké důlky, podélné škrábance,drápance atd. A každý jednotlivý kousek ukazuje momenty dějin toho kterého vozidla.A především na nás je jak toto jeviště správně dokážeme reprodukovat.Musíme začít otázkou jak chceme reprodukovat odřené barevné efekty, jak je umístit a spojit s našimi grafickými představami.Pokud se bude jednat o jedno konkrétní vozidlo a čas potřebujeme alespoň částečné informace o vzhledu, použit,í umístění atd.Jestliže máme k dispozici pouze černobílé fotografie což je u vozidel z WW II celkem pochopitelné,pak nám bohužel bude dělat starosti jak co správně nabarvit,jaký odstín použít atd.nebo jakou má vlastně ten který efekt barvu,zdali je to mastnota nebo je povrch pouze vlhký.Pouze zkušenost a pohled na vzorkové obrázky stejně barevných ploch např. pouštní barvy jsou výborné a dávají nám správnou odpověď.Mnoho známých modelářů používá v běžné praxi odřených či oprýskaných barevných efektů. Používají ovšem stále stejné pracovní postupy a techniku a stále stejné barvy na kterýkoliv druh vozidla, bez vědomí že materiály a vzájemné působení barev je různý v každém prostředí. Vzájemné působení barev je ovlivňováno každou jednotlivou barvou mezi sebou,proto se může odstín i poněkud změnit.Například, tmavě hnědnou /dark brown/ barvou natřená štěpina na olivově zelené/olive drab/
se jeví téměř neviditelná, ale na pouštním vozidle vypadá stejná barva skoro jako černá.V následujících několika odkazech jsem pro vás připravil některé ukázky nejvíce charakteristických barev odřených nebo vyštípaných efektů na různém druhu povrchu jak si dále ukážeme.
1.-Když potřebujeme znázornit jemně barevnou štěpinu způsobenou chvěním
vozidla nebo nevelký škrábanec,pak se můžeme obrátit na tuto ukázku.V nové vrstvě barvy se objevující škrábance pod kterými je původní barva,ale nejsou až na kov. Pak předchozí vrstvy barvy dosahují povrchu a ten, v mnoha případech, může mít podklad který je červený šedý atd., ale skoro vždy bylo vozidlo přemalovávané stále stejnou barvou a proto barva štěpu může být udělána s lehkým stínem základní barvy. Toto je velmi snadný reprodukovatelný barevný efekt a nic nezkazíme jeho použitím na našem modelu, protože je lehko opravitelný . Musíme dát všechnu naši péči tomu jakou tvář bude náš model mít. Musíme se vyhnout pravidelnému, kulatému, stejnorodému nebo opakovanému profilu. Lepší než dělat malý štěp je jeden větší s pár menších kolem ovšem vždy se musí do jisté míry vztahovat a mít souvislost k některé konstrukci vozidla, vrcholové hraně, nebo k časti otevíracího či jiného mechanismu atd.
Nikdy bychom je neměli malovat na skrytých nebo chráněných oblastech pryč od účinků zásahů nebo tření.
2.-Efekt suché koroze je jedním z nejvíce používaných,jeho výsledek je velmi dobrý.Tento efekt je znakem již starších a hojně používaných vozidel a je na nich viditelný po dlouhou dobu.Oranžovou barevnou glazuru nanášíme na některé štěpiny s různou velikostí, některé upravujeme jemnými svislými čárami v jejich spodní části později je za pomoci za pomoci ředidla a štětce dotvoříme. Po uschnutí nanášíme vycentrované tmavě hnědé tečky na předešlou oranžově natřenou štěpinu.Tento vzor je znamenitý na nepracující nebo opuštěné dopravní prostředky.
3.-Toto je efekt typicky hluboké štěpiny, a to je týž který může být viděn na poušti nebo v Rusku. Toto je vzorek starší barevné štěpiny,která je ve srovnání s předchozí pokryta vrstvou prachu nebo světlejší vrstvou bláta.A je vlastně opačný než předchozí.První nanášíme tmavý barevný odstín a upravíme jej několika malými tečkami dokola.Po tom a vždy uprostřed nanášíme světle oranžovou barvu,ale bez překrytí tmavou základní barvou na hranách. Na pouštním nákladním
Chevroletu jsou různé příklady rozdílných typů barevných štěpin které můžeme vidět. Také můžeme použít pouze jednoho tmavě zbarveného typu,tak jako vidíme na rámu obrněnce Panther,jestliže chceme dosáhnout podoby starších a ještě vlhkých zrezivělých štěpin.
Musíme mít na paměti že současně může existovat několik rozdílných štěpin různých barev jestliže bude povrch suchý nebo ještě mokrý, nový nebo starší. Nová a suchá štěpina vyhlíží oranžově ale čím starší a vlhčí tím bude více do červenohnědé.
4.-Tato ukázka to není doopravdy vyštípnutá barva, je to efekt způsobený dřením předmětů na povrchu pokrytém prachem. Nyní si můžeme představit malé vozidlo, německý obrněný vůz šedivý Horch, je to příklad provozu vozidla v teplém ruském létě. Vozidlo uchvacuje čím dále tím více prachu ale to je nucené být skryté v malém lesu. Podrost odírá jeho zaprášený povrch a spousta odseknutých třísek lpí na prachu. Také jeho osádka způsobuje odřeniny na jeho povrchu .
No a teď znova do práce. Každý další den na cestách pokrytých prachem a znovu další odřeniny. Různé vrstvy jedna nad druhou tvoří jakýsi druh průhlednosti. Můžeme napodobit tento zešedivělý základní barevný efekt, aplikací štětcem přes prach.
5.-Podoby oštípaných kamufláží.
Na frontě se používalo mnoho kamufláží . Někdy s dobrou jakostí barev někdy pouze s těmi co byly momentálně k dispozici.Tato barevná improvizace nikdy nemohla být tak odolná před odřeninami jako tovární nátěr,a proto se velmi snadno odštípávala. Toto byla společná vlastnost prakticky všech vozidel ke konci války,ať používala pouštní či zimní kamufláž. Můžeme ji reprodukovat jako v bodě #1 tzn. používání základní barvy přes jednotlivou kamufláž.
V této ukázce je základní barva písková zatímco kamufláž je zelená. Vždy když dojde k vyštípnutí zelené barvy předchozí písková barva prosvítá na povrch. Musíme si dávat pozor, tyto efekty musí by být udělány ve velmi raném stupni naší natěračské práce, srovnávají předtím aplikované čistění a vymývání.
6.-A na konec, štěpiny barvy kovu.Toto je snad nejobtížněji reprodukovatelný efekt , při nesprávném nanášení nebo výběru barvy může vyhlížet náš model jako obrněnec z 23 století.Rozmyslet se můžeme na M113 z Vietnamu. V džungli se objevovaly na jeho trupu hluboké rýhy způsobené hustým podrostem. Osádka byla vždy při jízdě nahoře aby se vyvarovala min a tímto přispívala k oblýskání povrchu.
Můžeme vyzkoušet použít trochu Humbrol stříbrného emailu smíchaného s trochou olivové /olive drab/ barvy, a tímto mixem pak přímo barvit štěpiny. Výsledek může být vynikající jen tehdy pokud si budeme dávat pozor abychom to příliš nepřehnaly.Nejlépe to vyzkoušíme na obrysové hraně.Tyto zóny jsou velmi vhodné na aplikaci ošoupanáho barevného efektu. A pamatujte že tam je i velmi snadná cesta reprodukovat je. s použitím tužky !!
A jedna poslední rada.
Vždy se dívejte na skutečnost,na buldozer pracující nedaleko Vašeho bydliště,nebo na staré silniční značky,na odrěnou barvu vašeho vozu atd.,a jestli se díváte hodně zblízka a se zájmem srovnáváte ,určitě naleznete tu správnou cestu k jejich dokonalé reprodukci.
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama