Patina

1. července 2006 v 12:45 | Richard |  Pracovní postupy textem i obrazem

Aplikace tříbarevného schématu během WW I I .

Po první zimě na východní frontě se začala situace pro neporazitelnou německou armádu vyvíjet
špatně. Na jaře 1942 již byla Blesková válka pasé a skrývání vlastních ozbrojených sil před nepřítelem se stalo nezbytnou nutností. V otevřených stepích Ruska, na kterých obrněná technika operovala delší čas, se jevila barva PANZER GRAY jako málo vhodná. Mnoho jednotek během tohoto období začalo používat kamuflážní systém skládající se z aplikace pruhů a skvrn ve formě mraků. Tato kamufláž byla tmavozelená na tmavě šedivém podkladu.

Původ tmavozelené barvy není moc jasný. Je možné, že mohla být kořistní od Rudé armády nebo od Luftwafe. (jenže ta měla své problémy se zásobováním).V každém případě, pro jistou kamuflážní nedostatečnost Panzer Grau vrchní velení německé armády vydalo nařízení HM 1943, č. 181 z 18. února 1943, které nadále upravuje použití barevných schémat, skládajících se ze tří barev - Tmavá žlutá (RAL 7028 Dunkelgelb), Tmavá zelená (RAL 60003 Olivgrün), Čokoládově hnědá (RAL 8017 Schokoladenbraun). Podle oficiální normy, vozidla měla mít základní kamuflážní barvu - Tmavá žlutá - aplikovánu již ve výrobním závodě a s tímto nátěrem posílána jednotkám na místo určení. Barvy Tmavá zelená a Čokoládově hnědá si měli aplikovat přímo jednotky způsobem, který odpovídal místu nasazení nebo bojových operací. Dále norma uvádí, vozidla která jsou již na frontě, budou přestříkána Tmavě žlutou s následnou aplikací Tmavě zelené a Čokoládově hnědé a to tak, aby to odpovídalo prostředí, ve kterém jednotka operuje.
Tímto kamuflážním schématem měly být opatřeny plachty na nákladních vozech, automobily aj.
Drobné věci - vysílačky, nářadí, bedny ... zůstaly ve své původní barvě - Panzer GrauBarva byla distribuována jednotkámve dvou a dvacetikilových plechovkách ve formě pasty. Ta mohla být rozředěna vodou, olejem nebo benzínem. V případě potřeby mohla být barva odstraněna pomocí benzínu. Přestože vozidla již ve výrobě byla opatřena základním tmavožlutým kamuflážním nátěrem, i tato barva byla dodávána jednotkám pro případ oprav.Kamuflážní barvy měly být aplikovány pomocí stříkací pistole s příslušenstvím, kterým měla být vybavena každá jednotka. Protože ne vždy toto bylo možné, mohlo se použít náhradní řešení pomocí štětce či malířské štětky nebo houby. Existovaly tabulky, které uváděly množství barvy na každé vozidlo s přihlédnutím na specifické možnosti té které jednotky. Až potud znění nového nařízení ohledně barevných schémat.
Toto nařízení dalo vzniknout množství různých variací kamufláží. Po vstoupení vyhlášky v platnost. vozidla nezměnila barvu kamufláže ze dne na den. Výrobní podniky začali barvu používat v okamžiku, kdy byla k dispozici. Proto některá vozidla byla opatřena nátěrem Tmavá žlutá ještě před vydáním nařízení a některá mnohem později.. Bojová vozidla na frontě si ponechala své zbarvení Panzer Grau tak dlouho,dokud nebyla vhodná chvíle na úpravu kamuflážního schématu. (pokud do té doby přežila). V některých případech, místo aby aplikovali nový nátěr na celé vozidlo se použila barva Tmavá žlutá jako kamuflážní barva na podkladovou Panzer grau. Z toho samého důvodu - nedostatek času - vozidla, která přijela z výrobního závodu v barvě Tmavá žlutá nedostala nátěr zbývajícími kamuflážními barvami okamžitě. Některá ho nedostala nikdy. Byla zničena dřív, než mohli být barvy aplikovány. Nové kamuflážní zbarvení, barvy samotné a vhodný materiál na jejich aplikaci bylo na listině priorit bojové jednotky až na posledním místě. Důležitější byl benzín, jídlo, zdravotnický materiál, vhodné oblečení, aj.Vyhláška byla relativně přesně dodržována u jednotek, které byly dočasně staženy z fronty
( přezbrojení, doplnění zásob, opravy aj.) nebo u jednotek, které nebyly zařazeny do první linie
(okupační jednotky, policie, protipartizánské jednotky). Ve všech těchto případech měli velitelé jednotek dost času a klidu na realizaci této vyhlášky.Mnohdy měli velitelé jednotek a rot vlastní názor na provedení kamuflážního schématu. Proto je možné najít u tankové jednotky rozdílné kamuflážní schémata u jednotlivých rot. Toho bylo využíváno pro lepší orientaci a určení ke které rotě to které vozidlo patří. Příklad - SS Panzer Division Wiking, II. rota měla jednotlivá kamuflážní pole ostře ohraničena a ostrých linií. Ostatní roty měly na vozidlech schémata s okraji více přechodovými. IV. rota používala zvláštní motiv na přídavném pancéřování.Způsob aplikace nátěru také hodně závisel na možnostech té které jednotky. Některé jednotky mohly vyčlenit část svých zásob benzínu a použít ho jako ředidlo nátěrových hmot. Tím mohli dosáhnout výsledku blížícímu se ideálu tovární výroby. Jiné naopak nemohli použít cenný benzín a proto ho nahrazovali vodou. Z tohoto důvodu docházelo k rychlému opotřebování kamufl. nátěru vlivem atmosférických podmínek - déšť, slunce, horko, mráz, mlha, písečné bouře aj. Někdy byl použit i motorový olej.Způsob a množství naředění barev mělo také nemalý vliv na výsledném tónu kamufláže (Tmavá zelená podstatně tmavší a Čokoládově hnědá do fialova).Naopak větší naředění dávalo tóny světlejší.. Způsob aplikace barev - stříkací pistolí, štětkou, kartáčem aj. také vedlo k rozlišným výsledkům. proto není možné hovořit o třech standardních odstínech kamuflážního nátěru. Ke všemu už od výrobce mohla přijít barva lehce odlišná od daného vzorníku.Je irelevantní pouštět se do diskuse který tón barvy je správný (v určitých mezích). I mezi výrobci modelářských barev panuje jistá nejednotnost ohledně přesného odstínu a je těžké určit která barva je odstínově přesnější. Už z výše uvedeného popisu se tato skutečnost jeví jako zhola nemožná.
Pro kamufláž vozidel vyrobených v Československu, konkrétně Jagdpanzer 38(t) Hetzer byly použity české předválečné barvy. Byla také použita trojbarevná kombinace stejné barvy dle německé vyhlášky ale tón byl značně odlišný.
Podklady: Panzernet.com - překlad autora Antonio Martín Tello
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama